رئیس مرکز تعالی سازمانی، در بیست و دومین همایش تعالی سازمانی مطرح کرد؛

ارزیابی بیش از ۱۶۰۰ شرکت در فرآیند جایزه ملی تعالی سازمانی

رئیس مرکز تعالی سازمانی، در بیست و دومین همایش تعالی سازمانی از ارزیابی بیش از ۱۶۰۰ شرکت در فرآیند جایزه ملی تعالی سازمانی خبر داد و تاکید کرد : این جایزه با هدف ایجاد فضای رقابتی، تبادل تجربیات و تشویق سازمانها به خودارزیابی طراحی شده است.

شناسه خبر: ۵۹۸۹
ارزیابی بیش از ۱۶۰۰ شرکت در فرآیند جایزه ملی تعالی سازمانی
به گزارش جهش اقتصاد،

توران توانگر در سخنرانی خود در بیست و دومین همایش تعالی سازمانی، به تشریح اهداف و دستاوردهای جایزه ملی تعالی سازمانی پرداخت. وی بیان کرد : این جایزه در سال ۱۳۸۲ با هدف ایجاد فضای رقابتی بین سازمان ها، تبادل تجربیات موفق و ناموفق، و تشویق سازمان ها به خودارزیابی و شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود طراحی شده است.  

توانگر افزود: در این فرآیند، ما با کمک شورای راهبری، کمیته داوران و شبکه ارزشمند ارزیابان، توانسته ایم بیش از ۱۶۰۰ شرکت را ارزیابی کنیم. وی توضیح داد: در الگوی تعالی سازمانی، دو بخش اصلی شامل توانمندسازها (استراتژی، رهبری، کارکنان، مشتریان، عملیات و قابلیتها) و نتایج (ذینفعان شامل مشتریان، کارکنان، جامعه، همکاران تجاری و سهامداران) مورد ارزیابی قرار می گیرند.  

رئیس مرکز تعالی سازمانی با اشاره به دامنه شمول این جایزه، گفت: شرکت های حاضر در این جایزه در بخش های ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومی دسته بندی میشوند. وی افزود: این شرکت ها در سه سطح کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی شده و برای شروع، گواهی تعهد به تعالی دریافت می کنند. شرکت هایی که امتیاز آنها بالای ۶۵۰ باشد، به تندیس زرین دست پیدا می کنند و به عنوان سازمان های برتر معرفی میشوند.  

 فرآیند شرکت در جایزه و آموزش های ارائه شده  

توانگر درباره فرآیند شرکت در جایزه توضیح داد: شرکت هایی که برای اولین بار در این جایزه شرکت می کنند یا شرکت های تقدیرشده، تحت آموزش های ویژه قرار می گیرند تا بتوانند اظهارنامه مناسبی برای ارزیابی تهیه کنند. وی همچنین از برگزاری جلسات اجماع ارزیابان با حضور ۳۰۰ ارزیاب خبر داد و گفت: این جلسات با هدف برنامه ریزی بهتر برای ارزیابی ها و تبادل تجربیات بین ارزیابان برگزار شد.

 گزارش های بازخورد؛ نقطه تمایز جایزه ملی تعالی  

توانگر تاکید کرد : یکی از مهمترین ویژگی های این جایزه، ارائه گزارش های بازخورد کارشناسی به شرکتهای شرکت کننده است. وی گفت: این گزارش ها که معمولاً ۷۰ تا ۸۰ صفحه هستند، نقاط قوت و نکات قابل بهبود شرکت را به طور کامل تشریح می کنند و به سازمان ها کمک می کنند تا برنامه های بهبود خود را برای سال آینده طراحی کنند.

 رشد چشمگیر شرکت های کوچک و بخش خدمات  

رئیس مرکز تعالی سازمانی با اشاره به روند چهارساله شرکت های متقاضی، از افزایش قابل توجه حضور شرکت های کوچک و بخش خدمات در این جایزه خبر داد.

وی گفت: در سال های اخیر، حدود ۶۰ درصد شرکت های کوچک به جمع شرکت کنندگان اضافه شده اند که نشان دهنده توجه این شرکت ها به توسعه و افزایش بهره وری است.

توانگر همچنین از رشد چشمگیر بخش خدمات در اقتصاد کشور و استقبال این بخش از جایزه ملی تعالی سازمانی خبر داد و افزود: این روند نشان میدهد که شرکت های خدماتی به دنبال بهبود عملکرد و افزایش کیفیت خدمات خود هستند.

 دستاوردهای چهارساله و شاخص های کلیدی  

توانگر در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای چهارساله این جایزه اشاره کرد و گفت: در این مدت، ۱۰ تندیس زرین، ۲۳ تندیس سیمین، ۱۰۷ تندیس برنز و تعداد زیادی تقدیرنامه به شرکت های برتر اهدا شده است.وی همچنین از بررسی شاخص های کلیدی مانند تاب آوری و نتایج مالی شرکت های برتر خبر داد و گفت: شرکتهایی که روی مدیریت ریسک و برنامه ریزی استراتژیک تمرکز کرده اند، به نتایج مالی مطلوبی دست یافته اند.

 برنامه های آینده و همایش های تخصصی  

توانگر از برنامه های آینده مرکز تعالی سازمانی برای برگزاری کارگاه های آموزشی و همایش های تخصصی خبر داد. وی گفت: ما قصد داریم با برگزاری روزهای تعالی، تجربیات موفق و ناموفق شرکت های برتر را با دیگر سازمان ها به اشتراک بگذاریم تا هزینه های این فرآیند برای سایر شرکتها کاهش یابد.

وی همچنین از استقبال گسترده شرکت های داخلی و بینالمللی برای ارائه تجربیات خود در این همایش ها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این تجربیات بتواند به بهبود عملکرد سازمان ها در سال های آینده کمک کند.  

به گزارش جهش اقتصاد ؛ بیست و دومین همایش تعالی سازمانی با حضور مدیران ارشد صنعتی، کارشناسان و ارزیابان تعالی سازمانی برگزار شد و در آن آخرین دستاوردها و تجربیات در حوزه تعالی سازمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

 

ارسال دیدگاه