رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری اعلام کرد : سیزدهمین نمایشگاه ایرانساخت از ۲۲ تا ۲۵ آذر در تهران برگزار میشود و میزبان ۲۷۰ شرکت فناور خواهد بود. به گفته وی، یارانه خرید تجهیزات آزمایشگاهی برای دانشگاهها و مراکز پژوهشی افزایش یافته و در دورههای گذشته، فروش مستقیم شرکتها به ۳۶۰ میلیارد تومان و صرفهجویی ارزی مستقیم حدود ۲۰۰ میلیون دلار رسید.
عبدالحسن بهرامی در نشست خبری با تبریک روز دانشجو و هفته ملی پژوهش و فناوری، گفت: امیدواریم با تلاش جامعه دانشگاهی کشور، شاهد رشد و اعتلای علمی و فناوری باشیم.
وی افزود : سیزدهمین دوره نمایشگاه تخصصی تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و سامانههای تست و آزمون پیشرفته ایرانساخت از شنبه ۲۲ آذر به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد و حدود ۲۷۰ شرکت فناور و دانشبنیان تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی با فناوری داخلی در آن حضور دارند.
حفظ حضور شرکتها پس از فشارهای اقتصادی
بهرامی یکی از دستاوردهای مهم این دوره را حضور مستمر شرکتها با وجود فشارهای اقتصادی توصیف کرد و گفت: پس از جنگ تحمیلی اخیر و تکانههای بازار، با حمایت ویژه معاونت علمی و تلاش دبیرخانه نمایشگاه موفق شدیم ریزش شرکتها را نداشته باشیم و حضور پرشوری را شاهد باشیم.
افزایش یارانه خرید در دو سطح
وی با اشاره به سیاستهای حمایتی افزود: امسال برای حمایت بیشتر از شرکتهای هایتک، میزان یارانه خرید برای دانشگاهها و مراکز پژوهشی افزایش یافته است.بر این اساس، یارانه محصولات سطح یک از ۴۰ به ۴۵ درصد و سطح دو از ۲۵ به ۳۰ درصد رسیده است. یارانه سطح سه (۱۰ درصد) و سطح چهار (بدون یارانه) بدون تغییر باقی میماند.
دستاوردهای دورههای گذشته؛ فروش ۲.۵ همت و صرفهجویی ارزی
رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه معاونت علمی به عملکرد دورههای گذشته اشاره کرد و گفت: در دوره دوازدهم، فروش مستقیم شرکتها ۳۶۰ میلیارد تومان بود که ۱۳۵ میلیارد تومان آن سهم یارانه معاونت علمی برای تجهیز شبکههای آزمایشگاهی بود.
وی افزود : کل فروش ۱۲ دوره گذشته حدود ۲.۵ هزار میلیارد تومان (۲.۵ همت) بوده است. همچنین بر اساس بررسیها، در طول ۱۲ دوره گذشته حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرفهجویی ارزی مستقیم و ۵۰۰ میلیون دلار صرفهجویی غیرمستقیم محقق شده و بیش از ۷ هزار نیروی متخصص در این حوزه اشتغالزایی شدهاند. بیش از ۷۰۰ مرکز آزمایشگاهی نیز در کشور تجهیز شده است.
اهداف و اهمیت راهبردی نمایشگاه
بهرامی توسعه بازار شرکتهای دانشبنیان، فرهنگسازی خرید کالای داخلی با فناوری بالا، تقویت زیرساختهای آزمایشگاهی، توانمندسازی برای صادرات و تحریک تقاضا را از مهمترین اهداف نمایشگاه برشمرد. وی افزود: بازار جهانی تجهیزات آزمایشگاهی حدود ۸۵ میلیارد دلار برآورد میشود و حمایت از این حوزه که پایه تحقیقات دانشگاهی و توسعه صنعتی است، ضروری است.
سیاستهای جدید برای ارتقای کیفیت و توسعه صادرات
وی سیاست کلان معاونت علمی در این دوره را ارتقای کیفیت، کارایی و پتانسیل صادراتی محصولات ایرانساخت اعلام کرد و گفت با برنامههایی مانند استانداردسازی، جشنواره طراحی صنعتی و معرفی توانمندیها به سفارتخانههای کشورهای هدف، به دنبال توسعه بازارهای جدید هستیم.
وی همچنین از بهرهگیری از ظرفیتهای قانون جهش تولید دانشبنیان برای حمایت بیشتر از ساخت محصولات پیشرفته و افزایش تابآوری تولید خبر داد.
برگزاری جشنواره طراحی صنعتی
بهرامی در پایان به برگزاری جشنواره طراحی صنعتی اشاره کرد و گفت: هدف این جشنواره کاربرپسندتر و رقابتیتر کردن محصولات داخلی است. وی افزود : تقدیر از برگزیدگان دورههای یازدهم و دوازدهم این جشنواره همزمان با نمایشگاه دوره دوازدهم انجام شده و امسال نیز ادامه خواهد یافت.