بازار عرضه محصولات فرهنگی در شبکه خانگی بازار کاملا متزلزلی است و تقریبا ماهی نیست که خبری از توقیف و تحدید و اعمال ممیزی بر محصولات شبکه خانگی منتشر نشود و همین اواخر دیدیم که حتی به خاطر چند دقیقه از یک سریال،پلتفرمی را فیلتر کردند و گرچه بعد از جنگ دوازده روزه، پلتفرم رفع فیلتر شد ولی مصداقی دیگر بود بر بازار پرریسک سرمایه گذاری در شبکه خانگی.
کیفیت را که بنگریم می بینیم با وجود همه مشکلات همچنان کیفیت سریالها و برنامه های تولیدی در پلتفرم های مختلف از فیلیمو تا نماوا و فیلمنت باز بهتر از محصولات متاخر تلویزیون است که بعضا میآیند و میروند و هیچ واکنش همدلانه ای را شاهد نیستیم. بیتعارف باید بگوییم در ماههای محرم و صفر امسال سریالهایی مثل تاسیان و سووشون بودند که به اندازه بازپخش مختارنامه مخاطب داشتند. می بینید که پلتفرم ها با دو محصول تاریخی تولیدی و تلویزیون با سریالی ده ها بار پخش شده، رقیب هستند و این یعنی تولیدات اخیر تلویزیون زیادی کممخاطب هستند.
در میان پلتفرمهای تازه تاسیس،پلتفرمی بی حاشیه به نام استارنت را داریم که دو سریال قابل قبول به نامهای کنکل و جزر و مد داشته در دو گونه معمایی و ملودرام ماجرایی که با وجود تازه کار بودن پلتفرم، خوب دیده شده و بازنشر تکه های آنها در فضای مجازی قابل رویت است.
استارنت تنها پلتفرم تولیدی است که هیچ هزینه ای بابت اشتراک از مخاطبان نمیگیرد و میتواند به نوعی رقیبی کامل برای تلویزیون محسوب شود چون تا پیش از این پلتفرم ها در کم و زیاد بودن حق اشتراک رقابت داشتند و باز تلویزیون می نازید به اینکه چون از مخاطب، پول نمیگیرد از شبکه خانگی جلوتر است ولی استارنت کاملا بر روی جذب آگهی تمرکز کرده و مخاطبان را کاملا رایگان مهمان محصولات خود میداند.
این ویژگی اقتصادی بودن پلتفرم استارنت باعث شده بسیاری از مخاطبانی که پلتفرم های دیگر را به خاطر هزینه اشتراک دور زده و نسخه قاچاق میدیدند حالا سریالهای کنکل و جزر و مد را اول بار از خود استارنت ببینند که این مساله میتواند کمکی هم باشد به ارتقای مقوله کپی رایت در ایران و عادت به استفاده از نسخه های اصلی.
استارنت در برنامه اش تولید سریالها و محتوا هایی را قرار داده که برمبنای هنجارهای خانواده ایرانی و سبک زندگی عرفی ایرانیان پیش برود و برای همین می بینیم در سریالهایش با وجود ایجاد کشش دراماتیک با التهاب داستانی ولی خط قرمزهای اخلاقی حفظ میشوند؛ این خودش میتواند در درازمدت افتراقی ایجاد کند بین این پلتفرم و سایر پلتفرمها.
استارنت که تولید برنامه های گفتگومحور را پیشرو دارد اگر بتواند فکری هم بنماید برای ایجاد نوعی تاک شوهای چالشی و گفتگومحور مرتبط با مقولات مبتلابه اجتماعی-فرهنگی قطعا در کنار وجهه سرگرمکنندگی میتواند اثرگذاری فرهنگی خود را بالا ببرد و راهی تازه بگشاید دربرابر سرمایه گذارانی که میخواهند وارد کسب و کار پلتفرمها شوند. استارنت نشان میدهد که اگر بجای شلوغ بازی حول خط قرمزهای زرد بر روی تنوع آثار زوم کرد و در عین حال هوای جیب مخاطب را داشت در کوتاه مدت میتوان در مسیری قابل رشد قرار گرفت.