چالش سالهای اخیر در حوزه واسطهگری بیمه نشان میدهد آییننامههای مرتبط با شبکه فروش متعارف و برخط صنعت بیمه از کارآمدی لازم برخوردار نیست اما تا اصلاح آن نهاد ناظر اجرای آیین نامههای موجود را با جدیت دنبال خواهد کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی بیمه ایران، پرویز خوشکلام خسروشاهی که در جلسه هماندیشی با اعضای انجمن صنفی نمایندگان بیمه ایران استان تهران سخن میگفت، با اعلام این مطلب افزود: بیمه مرکزی تمایلی به دخالت در مسائل داخلی شرکتهای بیمه ندارد و آماده است تا موضوعاتی نظیر کم و کیف کارمزد شبکه فروش، منطبق بر برآیند نظرات شرکتهای بیمه و بازیگران شبکه فروش مشخص و در دستور کار شورایعالی بیمه قرار گیرد.
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه از دبیر کل و رئیس شورای عمومی سندیکای بیمهگران و هیأت رئیسه آن خواست با رعایت شش اصل حفاظت از منافع بیمهگذار، محدود نکردن توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه، عدم افزایش هزینههای بیمهگری، افزایش شفافیت، عدم ایجاد تبعیض و تقویت رقابت سالم در عرضه فعالیت انواع واسطههای بیمهای و با مشارکت موثر همه ذینفعان، طرح عملیاتی خود را جهت رفع چالش موجود در بازار ثانویه بیمه جهت پیگیری و طی مراحل تصویب و اجرا به بیمه مرکزی ارائه نماید.
وی با بیان این مطلب افزود: بیمه مرکزی نیز طرح مشابهی را در دست تهیه دارد که میتوان هر دو را بهصورت موازی یا با هم انجام داد.
رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به این نکته که هر نوآوری و استقرار تکنولوژیهای نوین در صنایع، معمولاَ به بیثباتی و به هم ریختن معادلات پیشین منتهی میشود که بخشی از آن هم نقض یا دور زدن مقررات موجود در عمل است، خاطرنشان کرد: برخی کژمنشیها در فعالیت استارتآپ های بیمه ای مشاهده میشود که عمدتاَ به واسطه و با همکاری خود شبکه نمایندگی بیمه یا شرکتها قابل انجام است.
خسروشاهی در پایان سخنانش خواستار مواجهه ایجابی با پدیدههای جدید مانند فروش آنلاین بیمه شد و گفت باید یاد بگیریم که برای حل مشکلات بجای تمرکز بر برخوردهای سلبی به روشهای ایجابی روی بیاوریم چون نتایجی سازنده و پایدار خواهد داشت.
در این نشست نمایندگان تشکلهای صنفی شرکت بیمه ایران، مدیرعامل شرکت بیمه ایران، دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران، تنی چند از مدیران عامل عضو هیات رئیسه سندیکا و همچنین معاون نظارت بیمه مرکزی به طرح دیدگاههای خود پرداختند.
گفتنی است در این نشست نمایندگان شبکه فروش بیمه ایران با تاکید بر این مطلب که حفظ آرامش بازار تولید و خدمات و سایر مجموعههای اقتصادی در گرو تقویت شبکه فروش است در خصوص موضوعاتی نظیر: ضرورت پایبندی شبکه فروش به قواعد و قوانین بالادستی، حمایت نهاد ناظر و صنعت بیمه از کارگزاریها و نمایندگان شرکتهای بیمه، برخورد با نقض مقررات از سوی برخطها، اهمیت هزینه و فایده در بنگاههای اقتصادی بیمهای، بازارسازی بیمهای، حضور نماینده تشکلهای شبکه فروش در فرایندهای تصمیمگیری صنعت، ایجاد فضای رقابت عادلانه، رسیدگی به تخلفات شبکه فروش، نقطه نظرات خود را بیان کردند.