معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به مذاکرات مربوط به موافقتنامه تجاری بین دو کشور توسعه تجارت را به مثابه گسترش صادرات و واردات دانست.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، معرفی فرصتهای صادرات به پاکستان صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، پلیمر و پلاستیک با حضور محمدعلی دهقان دهنوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، محمدصادق قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت، عامر حسین رایزن تجاری سفارت پاکستان و جمعی از مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی در سالن مروارید محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد.
در ابتدای نشست دهقان دهنوی با اشاره به روابط دوستانه ملت و دولت ایران و پاکستان، گفت: توسعه روابط با پاکستان، به عنوان همسایه و شریکی اقتصادی، جزو اولویتهای ما در تجارت محسوب میشود؛ اما با وجود این اراده تا به امروز روابط اقتصادی دو کشور به حد مطلوب نرسیده است از اینرو موانع پیشرو را میتوان با تعامل با یکدیگر برطرف کنیم.معاون وزیر صمت با بیان اینکه وزارت صمت به ویژه سازمان توسعه تجارت بر توسعه روابط تجاری با پاکستان نظرویژهای دارد، افزود: توسعه تجارت به مثابه گسترش صادرات و واردات است؛ به بیان دیگر همان گونه که ما تمایل به توسعه صادرات به پاکستان داریم در نقطه مقابل نیز میخواهیم بخشی از نیازهای کشور خود را از طریق واردات از پاکستان تامین کنیم؛ چراکه در این شرایط پیوندهای اقتصادی و تجاری میتواند توسعه پیدا کنند.به گفته وی؛ مذاکرات مربوط به موافقتنامه تجاری بین دو کشور یکی از پلتفرمهای اصلی برای رسیدن به این مهم تلقی میشود. دهقان دهنوی با اعلام حمایت کامل از تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی که قصد فعالیت در پاکستان را دارند، گفت: به نظر میرسد توسعه روابط زمانی رخ میدهد که به میزان کافی برای افزایش تجارت در این کشور کار کرده و روشهای جستوجوی فرصتهای توسعه تجاری را باجدیت دنبال کرده باشیم؛ همچنین باید کالاهایی را پیدا کنیم که زمینههای توسعه روابط را فراهم میکند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برگزاری نمایشگاهها را یکی از ابزارهای توسعه تجارت دانست و افزود: یکی از مجریان توانمند ایران سالهاست که نمایشگاه خوبی در حوزه پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت در پاکستان برگزار میکند؛ امیدواریم که این نمایشگاه با قدرت در سال جاری نیز اجرا شود و ما باید در این نمایشگاه به دنبال فرصتهای صادراتی باشیم. سازمان توسعه تجارت ایران نیز از بازرگانان و فعالان اقتصادی که درصدد افزایش مناسبات تجاری خود در پاکستان هستند حمایت خواهد کرد. وی در پایان بیان کرد: شرکت در نمایشگاه زمانی موثر خواهد بود که ابزار جانبی آن یعنی مذاکرات تجاری B2B به خوبی اجرا شود؛ از اینرو پیش از شرکت در نمایشگاه باید فهرست خوبی از شرکت کنندگان ایرانی و فعالان اقتصادی پاکستان بین هیاتهای تجاری دو طرف تبادل شود. این مهم وظیفه مجری نمایشگاه است؛ و سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این مسیر به مجری نمایشگاه کمک خواهد کرد.