رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ترغیب تولیدکنندگانِ داخلی به تولید محصولِ باکیفیت و هدایت نظام بازار به سَمت رقابتیشدن، تضمین اطمینان به کیفیت محصولات دارای نشان ملّی استاندارد ایران، افزایش اعتماد مصرفکنندگان به نشان ملّی استاندارد ایران و همسو شدن با رویکردهای بینالمللی از مهمترین اهداف درجهبندی کیفیت کالا برای اعطای نشان برتر استاندارد است.
اعضای کمیته سیاستگذاری اعطای نشان برتر استاندارد به صنایع لبنی، عصر روز (شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳) به منظور بررسی شاخصها در ۶ فرآورده لبنی در سازمان ملی استاندارد ایران تشکیل جلسه دادند.
دکتر اسلام پناه، در این جلسه با بیان اینکه طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، نشان برتر باید با ورود فناوری های پیشرفته وبه روز رسانی رقابت پذیری اتفاق بیافتد گفت: بررسی و تصویب اولویت ها در راستای رقابت پذیری و بهره گیری از فناوری های پیشرفته باید با رعایت ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و سایر موارد مرتبط برای کالاهای دارای نشان استاندارد لحاظ شود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه شاخصهای نشان استاندارد برتر باید کل فرآیند از تامین، تولید، حمل تا توزیع را دربرگیرد گفت: این نشان با درجهای بالاتر در مقایسه با نشان ملی استاندارد معمولی برای کالاهای با کیفیت بالاتر تعریف شده است.
دکتر اسلام پناه، افزود: نشان برتر علاوه بر رقابت پذیرکردن صنایع برای ورود به بازارهای جهانی به مشتریان داخلی نیز امکان انتخاب محصولات برتر را میدهد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران درخصوص تاثیر این طرح بر قیمت نهایی محصول با نشان استاندارد برتر تصریح کرد: زیرساختهای لازم برای اجرایی شدن این بند قانونی ایجاد شده است و معتقدم فرق دوغ و دوشاب باید مشخص شود و رقابت باید تعیین کننده باشد.
دکتر زهرا پیراوی ونک، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی در این نشست با بیان اینکه در گام اوّل جهت اجرای طرح، درجهبندی محصولات سلولزی انتخاب شدند و اجرای درجهبندیِ محصولات غذایی از جمله فراوردههای لبنی در گام بعدی این طرح قرار گرفت.
وی با بیان اینکه استاندارد ملی سلامتی را پوشش می دهد اما نشان برتر شرایط جامع تری را مدنظر قرار می دهد، اذعان داشت: نظارت بر اجرای استاندارد در صنایع غذایی، نظارت ۳۶۰ درجه است و تمامی ابعاد کیفی و سلامتی را مدنظر قرار می گیرد.
در جلسه سیاستگذاری با حضور اعضای انجمن فرآورده های لبنی، تعیین شاخصهای رضایتمندی حسی، فیزیک و شیمیایی، میکروبی، بازدارنده رشد میکروبی، آلاینده ها، بسته بندی، نشانه گذاری، افزودنیهای غیرمجاز از جمله شاخص های ارزیابی کیفی گروه کالایی فرآورده لبنی (پنیر تازه، دوغ و دوغ پروبیوتیک، ماست و ماست پروبیوتیک، شیر پاستوریزه) برای محصولات مذکور مورد بررسی قرار گرفت.
اعضای انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه با کمک ویژه استاندارد، نهضت کیفیت در صنعت آغاز شده است بطوریکه امروزه شاهد بهبود کیفی قابل توجهی باشیم.
اعضای حاضر در جلسه اذعان داشتند؛ هدف از اجرای این طرح این بود که درکنار استاندارد ملی یک نشان برتر برای رقابت بیشتر بین تولیدکنندگان با بهبود کیفیت و محصول نهایی سالم پیدا کند که هم مردم محصول با کیفیتی مصرف کنند هم در صادرات این صنعت پیشگام باشد.