رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، با اشاره به اهمیت موضوع کیفیت در کشور گفت: هدف اصلی جایزه ملی کیفیت، ایجاد رقابت سالم بین واحدهای تولیدی و ارتقای فرهنگ کیفیتمحور است و شفافیت و پاسخگویی باید در تمامی مراحل ارزیابی و حتی در اعلام نتایج رعایت شود.
به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، محمودرضا طاهری، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، در این نشست گزارش اقدامات صورتگرفته در نوزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران را ارائه کرد و گفت: امسال از اردیبهشت و پس از اعلام فراخوان ثبتنام جایزه ملی کیفیت ایران از طریق سایت سازمان ملی استاندارد و اداره کلهای استانها، ۵۴۵ بنگاه اقتصادی شامل واحدهای تولیدی، سازمانهای دولتی و خدماتی در مرحله اول ثبتنام کردند.
وی افزود: پس از برگزاری دوره آموزشی و با در نظر گرفتن رویکردهای اصلی جایزه، ۱۶۱ بنگاه در سه سطح اهتمام، اشتهار و تندیس، ثبتنام قطعی و نهایی را انجام دادند. از این میان، ۸۲ بنگاه در بخش اهتمام به کیفیت، ۶۲ بنگاه در بخش اشتهار به کیفیت و ۱۶ بنگاه در بخش تندیس درخواست بررسی و ارزیابی را اعلام کردند.
معاون ارزیابی کیفیت با اشاره به مشارکت بنگاههای اقتصادی از سراسر کشور در این جایزه گفت: استان تهران با ۲۸ درخواست بیشترین میزان متقاضی را داشت و برخی استانها هیچ متقاضی نداشتند.
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه ملی کیفیت ایران تأکید کرد: در نوزدهمین دوره جایزه، ۷۲۶۴ نفرساعت آموزش برگزار شد که شامل دورههای آموزشی برای متقاضیان ارزیابی، تربیت ارزیاب، بازآموزی ارزیابان و بازآموزی مدرسان بود.»
طاهری با تشریح جزئیات فرآیند ارزیابی اظهار داشت: «در این دوره، ۱۳۶ سرارزیاب و ارزیاب، در ارزیابی بنگاههای اقتصادی مشارکت داشتند. همچنین ۱۵ کارگروه تخصصی برای بررسی و صحهگذاری گزارشهای ارزیابی تیمها تشکیل شد که در مجموع ۹۶۰ نفرساعت کار انجام دادند و کل فرآیند ارزیابی میدانی نیز ۸۳۳ نفرروز به طول انجامید.»
وی افزود: ۲۶ بنگاه در بخش اهتمام رد شدند و ۶۵ بنگاه در بخش اهتمام به کیفیت و همچنین در بخش اشتهار کیفیت، ۳۳ واحد یک ستاره، ۲۳ واحد دو ستاره و ۹ واحد سه ستاره حائز مقام و دو واحد موفق به دریافت چهار ستاره در بخش اشتهار به کیفیت و سه واحد نیز موفق به کسب تندیس برنزی شدند.
طاهری همچنین گفت: نمرات کسبشده بر اساس مدلی برگرفته از EFQM سال ۲۰۲۵ ارزیابی شد و نتایج نشان میدهد که واحدهای تولیدی و خدماتی آشنایی بیشتری نسبت به مدلهای ارزیابی و کیفیت دارند. امسال با وجود سختگیری بیشتر، سه واحد موفق به دریافت تندیس شدند؛ اتفاقی که در ۱۹ دوره گذشته تنها یک بار دیگر رخ داده است.
وی ادامه داد: در جایزه کیفیت همواره رعایت استانداردها و الزامات محیط زیستی مدنظر بوده است و امسال نیز طبق استعلام از سازمان محیط زیست، هیچیک از واحدهایی که تندیس دریافت کردند، مشکل زیستمحیطی نداشتند.
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه ملی کیفیت ایران اعلام کرد: مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره جایزه، ۱۰ آذر در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار خواهد شد و اسامی شرکتهای دریافتکننده تندیس، چهار ستاره و سه ستاره قرائت و جوایز توسط مقامات عالی کشور و رئیس شورای سیاستگذاری و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اهدا میشود. سایر شرکتها نیز در حاشیه مراسم گواهیهای اشتهار را دریافت خواهند کرد.
در ادامه نشست، فرزانه انصاری، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، با اشاره به اهمیت موضوع کیفیت در کشور گفت: شورای عالی سیاستگذاری، بالاترین رکن تصمیمگیری در حوزه کیفیت به شمار می رود و قانون این مسئولیت را به سازمان ملی استاندارد ایران محول کرده و هدف اصلی جایزه ملی کیفیت، ایجاد رقابت سالم بین واحدهای تولیدی و ارتقای فرهنگ کیفیتمحور است و شفافیت و پاسخگویی باید در تمامی مراحل ارزیابی و حتی در اعلام نتایج رعایت شود.
وی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران، توجه ویژهای به محورهای محیط زیست و انرژی و همکاری نزدیکی با سازمان محیط زیست دارد. همچنین عملکرد واحدهای ممتاز در حوزههای مدیریت انرژی، انرژیهای تجدیدپذیر و ذخیرهسازی بهعنوان معیار امتیازآور در جایزه ملی کیفیت در نظر گرفته خواهد شد.
انصاری در پایان گفت: از سال آینده و با تصویب شورا، نفرات برتر جایزههای بخشی نیز در جایزه ملی کیفیت ایران شرکت خواهند کرد و حوزههای آموزشی بهویژه مدارس و خدماتی نیز در این جایزه حضور خواهند داشت تا سطح کیفیت آموزش در کشور ارتقا یابد.
همچنین در این جلسه، درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره راهاندازی جایزه کیفیت بخشی سازمان بهزیستی و درخواست مرکز آمار ایران برای ایجاد جایزه کیفیت بخشی مرکز آمار بررسی و تصویب و حقالزحمه سرارزیابان و ارزیابان نوزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران تعیین شد.
انتهای پیام