ابومحمد هاشمی با اشاره به تدوین سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ گفت: تجهیز ۳۱ استان به کارگاههای گوهرتراشی، آموزش ۷۵۰۰ نفر و برندسازی فیروزه نیشابور و دیگر گوهرسنگهای ایرانی گامهای عملی برای حضور پررنگتر ایران در بازار جهانی است.
ابومحمد هاشمی، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو، با اشاره به تدوین «سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ» گفت: این سند راهبردی با هدف توسعه زنجیره ارزش از اکتشاف تا بازارهای جهانی طراحی شده و هدفگذاری کردهایم سهم ایران از بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری گوهرسنگها و جواهرات در دو برنامه پنجساله به یک و سپس دو درصد افزایش یابد.
آزادسازی واردات گوهرسنگ خام و نمایشگاههای تخصصی
هاشمی از اصلاح قانون ممنوعیت واردات گوهرسنگ خام خبر داد و گفت: این مواد اولیه که تا سال گذشته در گروه کالایی چهار قرار داشت، اکنون در گروه کالایی ۲۵ دستهبندی شده و امکان واردات آن فراهم است.
وی برگزاری نمایشگاههای تخصصی گوهرسنگ در تهران را فرصتی برای معرفی توان داخلی دانست و یادآور شد: نخستین نمایشگاه در سال ۱۴۰۲ و دومین دوره آن در شهریور ۱۴۰۴ با حضور گسترده فعالان این حوزه برگزار شد.
توسعه اکتشافات و آموزشهای تخصصی
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ با اشاره به فعالیتهای اکتشافی در ۱۱ استان گفت: همدان به عنوان پایلوت اکتشافی انتخاب شده و نتایج به وزارت صمت ارائه شده است.
او افزود: تاکنون ۳۱ استان به تجهیزات گوهرتراشی مجهز شدهاند و در همین چارچوب ۷۵۰۰ نفر آموزش عمومی و ۲۲۰ نفر آموزش تخصصی تراش زاویهدار (فَست) دیدهاند.
جلوگیری از خامفروشی و برندسازی ملی
هاشمی یکی از اهداف اصلی اجرای سند ملی را جلوگیری از خامفروشی دانست و تأکید کرد: برندسازی گوهرسنگهای ایرانی مانند فیروزه نیشابور، عقیق نمین اردبیل و عقیق خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته است تا این محصولات با نام ایران در بازارهای جهانی عرضه شوند.
تمرکز بر الماس و کانیهای کلکسیونی
وی با اشاره به برنامههای مرتبط با صنعت الماس گفت: هرچند ایران عضو پیمان جهانی کیمبرلی نیست، اما پروژهای با همکاری دانشگاه تهران برای توسعه ماشینآلات و تراش الماس در حال اجراست.
به گفته او، کانیهای کلکسیونی ارزشمندی مانند گارنت دمانتوئید در کرمان و هرمزگان شناسایی و دستورالعملهای استخراج آنها تدوین شده است. همچنین فیروزه شهربابک در کنار فیروزه نیشابور و دامغان بهعنوان برندهای معتبر جهانی معرفی شدهاند.
مسابقات ملی مهارت و مطالعات تجاری
هاشمی از برگزاری سه دوره مسابقات ملی مهارت در خراسان جنوبی، کرمان و قم طی سالهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: این رویدادها زمینهساز شناسایی استعدادها و ارتقای مهارتهای تخصصی گوهرتراشی در کشور است.
او افزود: پروژه پژوهشی مشترکی با دانشگاه شهید بهشتی برای مطالعه جامع تجارت گوهرسنگها در حال انجام است که آمار دقیق صادرات و واردات را مشخص خواهد کرد.
جلوگیری از تجارت چمدانی و تمرکز بر فیروزه ایران
به گزارش جهش اقتصاد ، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ در پایان با تأکید بر لزوم برندسازی و جلوگیری از تجارت چمدانی گفت: با همکاری دانشگاه نیشابور و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی، پروژهای برای درجهبندی و برندسازی فیروزههای ایران آغاز شده تا این گوهر ارزشمند با کیفیت تضمینشده و با نام ایران در بازار جهانی عرضه شود.