مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو به فعالیتهای نوآورانه هیمکو اشاره کرد و افزود: این شرکت که در پارک علم و فناوری اصفهان مستقر است، در حال برنامهریزی برای تبدیل شدن به یک شرکت دانشبنیان است. ما همچنین همکاریهایی با شرکتهای دانشبنیان داریم و در تلاش هستیم تا فعالیتهای مرتبط با پروژه را هرچه بیشتر به این مسیر هدایت کنیم.
محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در گفت و گو با جهش اقتصاد با بیان اینکه شرکت هیمکو که در سال ۱۳۹۶ با هدف ساماندهی حملونقل ریلی، جادهای و دریایی تأسیس شد ، توضیح داد : شرکت در سال ۱۳۹۸ قراردادی بلندمدت با سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای این پروژه به امضا رساند؛ سپس مطالعات اولیه آن در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید و عملیات اجرایی از سال ۱۴۰۲ آغاز شد.
وی با تأکید بر اهمیت این پایانه در ارتقای ظرفیت حملونقل کشور، تصریح کرد: فاز کوتاهمدت پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری خواهد رسید. به گفته وی، این اسکله مکانیزه، که بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی در ایران خواهد بود، نقش مهمی در بهبود فرآیندهای لجستیکی کشور ایفا خواهد کرد.
نادری در خصوص جزئیات فازهای اجرایی پروژه احداث پایانه مکانیزه ریلی و اسکله مواد معدنی در بندر شهید رجایی ، گفت: در فاز اول این پروژه، اراضی ۴۰ هکتاری تخصیصیافته به پایانه به انبارهایی برای ذخیرهسازی و بارگیری مواد فله معدنی تبدیل خواهند شد. این اراضی با اخذ مجوزهای لازم و ایجاد دیوارهای گمرکی به بندر شهید رجایی متصل میشوند. همچنین، زیرساختهای ریلی و جادهای این پایانه در حال احداث هستند و پیشبینی میشود که خطوط ریلی تا سال آینده به این مجموعه متصل شوند. علاوه بر این، ۳۰ هکتار زمین از طریق استحصال به اراضی موجود افزوده خواهد شد.
سه دوره زمانی برای اجرای پروژه
نادری با اشاره به سه دوره زمانی اجرای پروژه اظهار داشت: در دوره زمانی کوتاهمدت، اراضی ۴۰ هکتاری به پایانههای گمرکی مجهز متصل به بندر شهید رجایی تبدیل میشوند. سپس در دوره میانمدت، توسعه اراضی تا ۷۱ هکتار با استحصال از دریا و تکمیل اتصال خطوط ریلی به پایانهها صورت خواهد گرفت. در این دوره، تجهیزات مکانیزه نیز به پایانه اضافه میشوند. این در حالی است که در بلندمدت، انبارهای موجود به انبارهای مکانیزه ریلی تبدیل شده و اسکله مکانیزه ساختهشده به این مجموعه افزوده خواهد شد.
وی تأکید کرد: با اتمام فاز کوتاهمدت در سال ۱۴۰۳ و اجرای موفق مراحل بعدی، این پروژه به یکی از مهمترین زیرساختهای لجستیک ریلی و بندری کشور تبدیل خواهد شد.
ظرفیت بندری، بندر شهید رجایی به ۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت
نادری، اعلام کرد: پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در بندر شهید رجایی با هدف افزایش ظرفیت بندری و ریلی این منطقه طراحی شده است. با اجرای این پروژه، ظرفیت بندری، بندر شهید رجایی به ۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. با بهرهبرداری نهایی، فرایندهای حملونقل و بارگیری که پیشتر به روشهای سنتی انجام میشد، بهصورت کاملاً مکانیزه انجام خواهد شد. این تغییر زمان بارگیری کشتیها را از ۱۵ روز به ۵ روز کاهش میدهد.
او در ادامه افزود: این پروژه که با سرمایهگذاری غیرتورمی به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان در حال اجراست، تا کنون ۱۲ درصد پیشرفت داشته است. فعالیتهای مختلفی از جمله احداث زیرساختهای ریلی، ساخت انبارها، لایروبی، اسکلهسازی، طراحی حوزه دریایی، و اجرای سازههای عمرانی و تجهیزات مکانیزه در دست اجرا هستند.
نقش سرمایه گذاران هیمکو در پیشبرد اهداف پروژه
نادری به نقش سرمایهگذاران اصلی پروژه در پیشبرد اهداف شرکت اشاره کرد و گفت: شرکتهای سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، تجلی، سرمایهگذاری امید، معدنی و صنعتی گلگهر، گهرزمین و چادرملو، از سرمایهگذاران کلیدی این طرح هستند.
وی همچنین از همکاری تخصصی با شرکتهای مشاوره مهندسی خبر داد و افزود: شرکتهای مهندسین مشاور سازهپردازی ایران، هندسه پارس، طرحآفرینان پارس و فراتحقیق سپاهان در حوزه مهندسی و مشاوره در این پروژه با ما همکاری دارند.
نادری تأکید کرد: این پروژه با کاهش خسارات اقتصادی و زیستمحیطی و افزایش بهرهوری زیرساختهای ریلی و بندری، نقشی کلیدی در تحول صنعت حملونقل کشور ایفا خواهد کرد.
هیمکو در حال برنامهریزی برای تبدیل شدن به یک شرکت دانشبنیان است
وی همچنین به فعالیتهای نوآورانه هیمکو اشاره کرد و افزود: این شرکت که در پارک علم و فناوری اصفهان مستقر است، در حال برنامهریزی برای تبدیل شدن به یک شرکت دانشبنیان است. ما همچنین همکاریهایی با شرکتهای دانشبنیان داریم و در تلاش هستیم تا فعالیتهای مرتبط با پروژه را هرچه بیشتر به این مسیر هدایت کنیم.
نادری توضیح داد : بخشهای مرتبط با امور عمرانی و ساختوساز پروژه توسط پیمانکاران تخصصی انجام میشود، اما در حوزههایی که نیاز به تکنولوژیهای پیشرفته و رویکردهای دانشبنیان وجود دارد، همکاری نزدیکی با شرکتهای تخصصی دارند و برنامهریزی برای گسترش این تعاملات در دستور کار است.
وی تأکید کرد : این پروژه، نهتنها نمونهای از تلاش برای تلفیق ظرفیتهای علمی و عملیاتی است، بلکه گامی مهم در جهت تبدیل هیمکو به یکی از بازیگران کلیدی در توسعه فناوری و زیرساختهای حملونقل کشور به شمار میرود.
اهمیت جنبههای زیستمحیطی پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در بندر شهید رجایی
مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)، با اشاره به اهمیت جنبههای زیستمحیطی پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در بندر شهید رجایی، گفت: در حوزه محیطزیست، شرکتهای مهندسین مشاور بهبودگستر پایدار و زرکشت پایدار بر جنبههای زیستمحیطی این پروژه نظارت دارند تا عملیات اجرایی با حفظ اصول توسعه پایدار پیش برود.
وی افزود: در حوزه ریلی نیز با شرکت گهرترابر سیرجان همکاری میکنیم که مسئولیت بهرهبرداری از ۳۰ واگن حمل بار این پروژه را بر عهده دارد. این همکاری گامی اساسی در ارتقای بهرهوری زیرساختهای ریلی کشور است.
نادری ابراز امیدواری کرد : در سال آینده گروههای کاری بیشتری به این پروژه ملحق شوند و فعالیتها در حوزههای مختلف توسعه یابد.
گام مهم شرکت در راستای تلفیق ظرفیتهای راهآهن، بنادر و صنایع معدنی
وی تأکید کرد: این پروژه، یک گام مهم در راستای تلفیق ظرفیتهای راهآهن، بنادر و صنایع معدنی است و با کاهش موانع اجرایی، میتواند به دستاوردهای بزرگی برای صنعت کشور منجر شود.
نادری در ادامه، بر اهمیت تعامل بخشهای مختلف دولتی و خصوصی در پیشبرد اهداف این طرح تأکید کرد و اجرای موفق آن را یکی از عوامل کلیدی در بهبود زنجیره تأمین و توسعه لجستیک پایدار در ایران دانست.