مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو اظهار کرد؛

گوهرسنگ ایرانی در مسیر جهانی شدن؛ از آموزش و اکتشاف تا برندسازی

ابومحمد هاشمی با اشاره به تدوین سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ گفت: تجهیز ۳۱ استان به کارگاه‌های گوهرتراشی، آموزش ۷۵۰۰ نفر و برندسازی فیروزه نیشابور و دیگر گوهرسنگ‌های ایرانی گام‌های عملی برای حضور پررنگ‌تر ایران در بازار جهانی است.

شناسه خبر: ۱۳۲۹۶
گوهرسنگ ایرانی در مسیر جهانی شدن؛ از آموزش و اکتشاف تا برندسازی
به گزارش جهش اقتصاد،

ابومحمد هاشمی، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو، با اشاره به تدوین «سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ» گفت: این سند راهبردی با هدف توسعه زنجیره ارزش از اکتشاف تا بازارهای جهانی طراحی شده و هدف‌گذاری کرده‌ایم سهم ایران از بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری گوهرسنگ‌ها و جواهرات در دو برنامه پنج‌ساله به یک و سپس دو درصد افزایش یابد.

آزادسازی واردات گوهرسنگ خام و نمایشگاه‌های تخصصی

هاشمی از اصلاح قانون ممنوعیت واردات گوهرسنگ خام خبر داد و گفت: این مواد اولیه که تا سال گذشته در گروه کالایی چهار قرار داشت، اکنون در گروه کالایی ۲۵ دسته‌بندی شده و امکان واردات آن فراهم است.

وی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گوهرسنگ در تهران را فرصتی برای معرفی توان داخلی دانست و یادآور شد: نخستین نمایشگاه در سال ۱۴۰۲ و دومین دوره آن در شهریور ۱۴۰۴ با حضور گسترده فعالان این حوزه برگزار شد.

توسعه اکتشافات و آموزش‌های تخصصی

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ با اشاره به فعالیت‌های اکتشافی در ۱۱ استان گفت: همدان به عنوان پایلوت اکتشافی انتخاب شده و نتایج به وزارت صمت ارائه شده است.

او افزود: تاکنون ۳۱ استان به تجهیزات گوهرتراشی مجهز شده‌اند و در همین چارچوب ۷۵۰۰ نفر آموزش عمومی و ۲۲۰ نفر آموزش تخصصی تراش زاویه‌دار (فَست) دیده‌اند.

جلوگیری از خام‌فروشی و برندسازی ملی

هاشمی یکی از اهداف اصلی اجرای سند ملی را جلوگیری از خام‌فروشی دانست و تأکید کرد: برندسازی گوهرسنگ‌های ایرانی مانند فیروزه نیشابور، عقیق نمین اردبیل و عقیق خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته است تا این محصولات با نام ایران در بازارهای جهانی عرضه شوند.

تمرکز بر الماس و کانی‌های کلکسیونی

وی با اشاره به برنامه‌های مرتبط با صنعت الماس گفت: هرچند ایران عضو پیمان جهانی کیمبرلی نیست، اما پروژه‌ای با همکاری دانشگاه تهران برای توسعه ماشین‌آلات و تراش الماس در حال اجراست.

به گفته او، کانی‌های کلکسیونی ارزشمندی مانند گارنت دمانتوئید در کرمان و هرمزگان شناسایی و دستورالعمل‌های استخراج آن‌ها تدوین شده است. همچنین فیروزه شهربابک در کنار فیروزه نیشابور و دامغان به‌عنوان برندهای معتبر جهانی معرفی شده‌اند.

مسابقات ملی مهارت و مطالعات تجاری

هاشمی از برگزاری سه دوره مسابقات ملی مهارت در خراسان جنوبی، کرمان و قم طی سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: این رویدادها زمینه‌ساز شناسایی استعدادها و ارتقای مهارت‌های تخصصی گوهرتراشی در کشور است.

او افزود: پروژه پژوهشی مشترکی با دانشگاه شهید بهشتی برای مطالعه جامع تجارت گوهرسنگ‌ها در حال انجام است که آمار دقیق صادرات و واردات را مشخص خواهد کرد.

جلوگیری از تجارت چمدانی و تمرکز بر فیروزه ایران

به گزارش جهش اقتصاد ، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ در پایان با تأکید بر لزوم برندسازی و جلوگیری از تجارت چمدانی گفت: با همکاری دانشگاه نیشابور و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی، پروژه‌ای برای درجه‌بندی و برندسازی فیروزه‌های ایران آغاز شده تا این گوهر ارزشمند با کیفیت تضمین‌شده و با نام ایران در بازار جهانی عرضه شود.

 

آخرین اخبار
ارسال دیدگاه