در اقدامی مشترک برای ساماندهی معضل دیرینه خودروهای اسقاطی رها شده در کف معابر عمومی، شهرداری منطقه ۱۲ تهران با همکاری پلیس راهور تهران، طرح شناسایی، آماربرداری، جمعآوری و انتقال این خودروها به پارکینگ پلیس را به طور جدی به اجرا درآورده است.
به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۱۲ تهران؛ مرتضی مرادی، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه۱۲ هدف اصلی اجرای این طرح ویژه را پاکسازی و آزادسازی معابر عمومی، بهبود منظر شهری و افزایش ایمنی تردد شهروندان در یکی از پرترافیکترین و تاریخیترین مناطق پایتخت دانست و خاطرنشان کرد: پیش از اجرای عملیاتی این طرح، اطلاعرسانی و تبلیغات محیطی گستردهای در سطح شهر و منطقه انجام شده تا مالکان خودروهای رها شده نسبت به پیامدهای قانونی این اقدام آگاه شده و فرصت داشته باشند نسبت به جابهجایی داوطلبانه وسایل نقلیه از رده خارج شده و اسقاطی خود اقدام کنند.
*شناسایی ۵۶ دستگاه خودروی رها شده در مرحله نخست *
وی، اضافه کرد: تاکنون با رصد میدانی کارشناسان اداره ساماندهی و نواحی شش گانه منطقه۱۲، تعداد ۵۶ دستگاه خودرو از این دست و گروهها شناسایی و به همراه شماره پلاک و محل پارک و توقف به پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران معرفی شده اند تا با قید فوریت به وضعیتشان رسیدگی شود.
مرادی، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه۱۲ افزود: طبق بررسیهای به عمل آمده، این خودروها عمدتاً ماهها و حتی سالهاست که به صورت تخریبشده، تصادفی و فاقد قابلیت تردد در حاشیه خیابانها و معابر این منطقه رها شدهاند و به کانونی برای تجمع زباله، آلودگی بصری و حتی ناامنی محل تبدیل شدهاند.
*پیگیری فوری خودروهای انتقالی به پارکینگ پلیس*
وی، با اشاره به سرنوشت خودروهای اسقاطی جمعآوری شده،به مالکان هشدار داد:خودروهایی که به شکل روزانه به پارکینگ اختصاصی پلیس راهور انتقال مییابند، باید هرچه زودتر وضعیتشان توسط مالکان پیگیری شوند. چراکه در صورت عدم مراجعه مالکان در مهلت مقرر، بر اساس قانون و مقررات برای خودروهای رها شده و فاقد مالک شناخته شده، برخورد قانونی انجام خواهد شد.
*سرنوشت محتوم حل یک معضل شهری دردسرساز *
معاون شهردار منطقه۱۲ توضیح میدهد: بررسیهای میدانی از این خودروها نشان میدهد که آنها در دستهبندیهای مختلفی از وسایل نقلیه اسقاطی جای میگیرند؛ تعدادی از این خودروها که در اثر سوانح رانندگی بدنه و شاسی آنها به شدت آسیب دیده، به اصطلاح «توتال» شدهاند و مالکان به دلایل مختلف از جمله هزینه بالای تعمیر، آنها را در محل رها کردهاند.
نوع دیگر خودروهای فرسوده است؛ خودروهایی با عمر مفید سپری شده که دیگر قابلیت حرکت ندارند و به دلیل فرسودگی شدید، در زمره «خودروهای اسقاطی» یا «قراضه» محسوب میشوند. البته برخی از این خودروها اگرچه به عنوان یک وسیله نقلیه کامل قابل استفاده نیستند، اما قطعات و لوازم آنها توسط سودجویان به تدریج جدا شده و تنها اسکلتی بیجان از آنها در معبر باقی مانده که به خودروهای لوازمیدکی (قطعهخور) شهرت دارند.
وی در پایان تصریح کرد: اجرای این طرح مشترک و هماهنگ از سوی شهرداری تهران و پلیس راهور که شهرداری منطقه۱۲ آن را عملیاتی کرده، با رعایت مراحل اطلاعرسانی و هشدار قانونی، گامی مؤثر و شفاف در راستای احیای حقوق عمومی، کاهش آلودگیهای زیستمحیطی و افزایش ایمنی و آرامش ترافیکی در بافت تاریخی پایتخت به شمار میرود.