مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به ابلاغ بخشنامه ضوابط و سقف هزینه اصلاح نام و مشخصات مسافر در سیستم رزرواسیون و بلیت هواپیما، جزئیات کامل این بخشنامه را برای اجرا توسط کلیه شرکتهای هواپیمایی ایرانی تشریح کرد.
به نقل از روابطعمومی سازمان هواپیمایی کشوری؛ رضا صدیقنیا با اشاره به دریافت برخی هزینههای غیرمتعارف، غیرمنطقی و غیراصولی از مسافران بابت اصلاح نام و مشخصات در بلیتهای داخلی و خارجی، اعلام کرد: این سازمان در چارچوب حدود اختیارات و وظایف تعیین شده مندرج در بند (ب) ماده (۵) قانون هواپیمایی کشوری و به منظور حفظ مصالح عمومی و نظارت بر فعالیت شرکتهای هواپیمایی، بخشنامه «ضوابط و سقف هزینه اصلاح نام و مشخصات مسافر در سیستم رزرواسیون و بلیت هواپیما» را برای اجرا به شرکتهای هواپیمایی ایرانی به شرح ذیل ابلاغ کرد.
۱- دامنه شمول: بلیت کلیه پروازهای سیستمی و چارتری مشمول رعایت مفاد این بخشنامه می گردد. لذا شرکتهای هواپیمایی می بایست رعایت مفاد این بخشنامه را به کلیه چارترکنندگان خود اطلاع رسانی نموده و اطمینان حاصل نمایند که مفاد این بخشنامه برای بلیت های سیستمی و چارتری بصورت یکسان اعمال می گردد.
۲- اصل عدم انتقال بلیت: مقررات این بخشنامه نافی اصل «غیرقابل انتقال بودن بلیت» نمی¬باشد. درصورتی که شرکت هواپیمایی با ارائه ادله معتبر و مستند(مانند عدم تطابق کامل سایر مشخصات شناسایی) ثابت نماید که درخواست اصلاح نام با هدف انتقال بلیت به شخص دیگری صورت گرفته، این بخشنامه در آن مورد خاص اعمال نخواهد شد.
۳- اصلاح عناوین، تاریخ تولد و تاریخ انقضای گذرنامه: اصلاح تاریخ تولد، تاریخ انقضای گذرنامه و عنوان مسافر(مانند آقا/خانم/بزرگسال و معادلهای انگلیسی آنها MR, MRS, MISS, MS,ADT بدون دریافت هرگونه هزینه از مسافر اصلاح می گردد. معهذا برای مسافرین خردسالCHD و کودک INF اصلاح رایگان تاریخ تولد منوط به عدم تغییر میزان تخفیف سنی خواهد بود و در صورت تغییر میزان تخفیف سنی اصلاح تاریخ تولد با دریافت مابه التفاوت نرخ تخفیفی قبلی با نرخ جدید صورت می پذیرد.
۴- تفویض اختیار انجام اصلاح: شرکتهای هواپیمایی می توانند اجازه انجام اصلاح نام را به نمایندگان فروش بلیت خود تفویض نمایند و یا خود آنرا انجام دهند.
۵- پیشگیری از سوءاستفاده: هرگونه هماهنگی یا تبانی به منظور صدور عمدی بلیت با نام نادرست با این فرض که قابل اصلاح است، ممنوع میباشد. در صورت احراز چنین موردی توسط سازمان، شخص خاطی مکلف به پرداخت کلیه خسارات و هزینه های مرتبط شرکت هواپیمایی به میزان کل بهای بلیت صادره خواهد بود. بدین منظور بلیت صادره غیر قابل استرداد و غیر قابل استفاده می گردد. حفظ سوابق تغییر نام یک مسافر و یا میزان تغییر نام مسافرین یک نماینده فروش می تواند درچگونگی برخورد با این تخلف عمدی بسیار مفید واقع شود.
۶- شرایط و مدارک لازم برای اصلاح: در موارد ذیل، درخواست اصلاح نام در بلیت، مشروط به ثبت صحیح کد ملی(برای پرواز داخلی) یا شماره گذرنامه (برای پرواز خارجی) در سامانه رزرواسیون و امکان تطبیق هویت، بدون دریافت هزینه مازاد بر سقف مندرج در ماده ۸ انجام می شود:
الف) استفاده از نام مستعار، حذف پسوند یا یک کلمه از نام های مرکب.
ب) اشتباه املایی در نام یا نام خانوادگی در محدوده ۲ تا ۳ حرف فارسی و معادل استفاده شده آنها به حرف انگلیسی.
تذکر: ثبت صحیح کد ملی یا شماره گذرنامه در زمان صدور بلیت اجباری است. مسئولیت صحت این اطلاعات در مرحله اول بر عهده مسافر است، مگر اینکه ثابت شود خطا ناشی از عملکرد صادرکننده بلیت بوده که در این صورت مسئولیت جبران خسارت بر عهده عامل خطا خواهد بود.
۷- محدودیت فنی سیستم: در صورت وجود محدودیت فنی در سامانه رزرواسیون که منجر به عدم امکان درج کامل نام مطابق با مدرک شناسایی شود، این امر تخلف محسوب نشده و مشمول هزینه اصلاح نام نمی-گردد. لیکن اگر این محدودیت از ناحیه نمایندگان فروش آنلاین و وب سرویس مورد استفاده باشد هزینه اصلاح نام بر عهده نماینده فروش خواهد بود.
۸- سقف هزینه قابل دریافت: انجام اصلاحات مذکور در ماده(۶) این بخشنامه فقط یرای یک بار مجاز است و سقف هزینه قابل دریافت از مسافر در پروازهای داخلی و خارجی، مبلغ دو میلیون ریال(یا معادل ارزی آن به نرخ تسعیر ارز معتبر در سیستم رزرواسیون) تعیین می¬گردد. این هزینه با افزایش هزینه رزرواسیون و میزان دستمزد پرسنل رزرواسیون بصورت سالیانه قابل افزایش و به روز رسانی است. خاطر نشان می سازد این بند مانع از انتخاب مبالغ کمتر و یا حتی رایگان به جهت سیاستهای مشتری مداری و رضایتمندی مسافر توسط هر شرکت هواپیمایی نخواهد شد.
۹- الزامات شرکتهای هواپیمایی: شرکتهای هواپیمایی مکلفند؛
الف ) فرآیندهای شفاف اصلاح نام با رعایت مفاد این بخشنامه را در مراحل مختلف زمانی (از زمان صدور بلیت تا هنگام پذیرش مسافر در فرودگاه) تدوین کنند.
ب) دستورالعمل بازرگانی (Commercial Manual) خود را حداکثر ظرف یک ماه مطابق با این بخشنامه به روز رسانی نمایند.
ج) مفاد این بخشنامه و رویه های اصلاح نام را بطور واضح در تارنمای شرکت و حتی المقدور در قراردادهای خود با مسافران و نمایندگان فروش درج و ابلاغ کنند.
۱۰- ضمانت اجرا: در صورت عدم رعایت مفاد این بخشنامه توسط شرکتهای هواپیمایی یا نمایندگان فروش آنها، این سازمان و سایر دستگاههای نظارتی ذیصلاح به مسئله رسیدگی کرده و مطابق با قوانین خود با شخص حقیقی یا حقوقی خاطی برخورد خواهند نمود.
۱۱- تاریخ اجرا: این بخشنامه از تاریخ ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۴ لازم الاجرا می گردد و تا اطلاع ثانوی معتبر خواهد بود.