دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با رد قاطع شایعات مربوط به قانونیسازی کشت مواد مخدر، تأکید کرد: بر اساس ماده ۴۱، کشت خشخاش ممنوع است .
دکتر حسین ذوالفقاری، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به اقدامات انجامشده در ایام جنگ گفت: ۱۹۵۱ دستگاه خودرو از طریق دبیرخانه ستاد در اختیار دستگاههای مختلف قرار گرفت. همچنین ۶۹ ساختمان و حتی شماری از مراکز ماده ۱۶ در مقاطع مختلف در اختیار دستگاههای مسئول گذاشته شد. وی به حادثهای تلخ اما بدون تلفات اشاره کرد و افزود: نگران حمله به یکی از مراکز ماده ۱۶ بودیم که بلافاصله افراد جابجا شدند و بعدازظهر همان روز، همان مرکز به طور کامل مورد هدف قرار گرفت اما خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی نداشتیم.
ذوالفقاری در ادامه از نقش سازمانهای مردمنهاد در این برهه تقدیر کرد و گفت: سمنهای حوزه مبارزه با مواد مخدر با همکاری ستاد، خدماتی از جمله تهیه غذا برای پلیس و تلاشگران ارائه دادند و لوازم مورد نیاز را تهیه و در اختیارشان قرار دادند.
جدیدترین آمارهای جهانی و کاهش چشمگیر کشفیات در ایران
وی با استناد به آخرین پیمایش سازمان ملل میان افراد ۱۵ تا ۶۵ سال، اعلام کرد: ۶.۲ درصد افراد در این رده سنی اعتیاد دارند که این همه واقعیت نیست و بیش از ۳۳۰ میلیون نفر در دنیا به طور قطع اعتیاد به مواد دارند. از نظر تعداد مصرفکنندگان، قاره آمریکا ۱۰۵ میلیون نفر و قاره آسیا نیز ۱۰۵ میلیون نفر، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند. همچنین میانگین زنان معتاد در دنیا یکچهارم مردان است که این رقم در ایران به حدود ۰.۹ درصد میرسد.
دکتر ذوالفقاری با اشاره به تغییر وضعیت تولید موادمخدر و تأثیر آن بر روند کشفیات، خاطرنشان کرد: روند کشفیات در کشور ما در سالهای اخیر به یکسوم کاهش پیدا کرده است. سال گذشته ۱۲۰ تن تریاک کشف شد در صورتی که در برخی سالها حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن کشفیات تریاک داشتیم. وی همچنین از انهدام ۶۱ باب کارگاه تولید موادمخدر در سال گذشته خبر داد و از بازداشت ۵۰۰ هزار نفر از توزیعکنندگان خرد، شامل خردهفروشان و معتادان متجاهر طی همین مدت یاد کرد.
ممنوعیت کشت خشخاش
دبیرکل ستاد با انتقاد از برداشتهای نادرست درباره قانونی شدن کشت خشخاش تصریح کرد: سال گذشته برخی بر اساس برداشت خود اعلام کردند کشت خشخاش مجاز شده است. کشت مواد مخدر بر اساس ماده ۴۱ قانون مبارزه با مواد مخدر ممنوع است، به جز موارد مشخصشده که بحث مق الیفرای ایرانی یا شاهدانه است که چنانچه وزارت بهداشت درخواست و ستاد موافقت کند، وزارت جهاد کشاورزی میتواند این کار را انجام دهد. لذا هرگونه کشت مواد مخدر بدون مجوز ممنوع بوده و کشت خشخاش به صراحت قانون، ممنوع است.
وی با اشاره به کاهش ورود مواد مخدر و پایین آمدن خلوص آن برای تأمین نیازهای دارویی، از چند راهکار مورد بررسی یاد کرد و گفت: بحث واردات با سقف تعیینشده ۵۰ تن مطرح شد. برخی نیز بر این باور بودند که کشت خشخاش صورت گیرد که هم قانون اجازه نمیداد و هم نشت و توسعه اعتیاد را در پی داشت و در جلسات متعدد کارشناسی این موضوع منتفی شد. در نهایت با توجه به اینکه شقایق الیفرا قابل استحصال مستقیم نیست و باید در شرکتهای داروسازی مشتقات آن استخراج شود و نشت و انتشار اعتیاد ندارد، این طرح قوت گرفت. اصل طرح به ریاست جمهوری تقدیم و توشیح شده و کار تحقیقاتی از سال ۱۴۰۴ آغاز شده است. مسئله اصلی تأمین بذر است و اگر بذر مورد تأیید حاصل شود، تحول بزرگی در کشور رخ میدهد.
راهاندازی «شهرهای امید و زندگی» برای بازتوانی معتادان
ذوالفقاری با بیان اینکه در حال حاضر ۹۱ مرکز ماده ۱۶ در کشور فعال است، از طراحی الگوی جدید نگهداری و بازتوانی با عنوان «شهرهای امید و زندگی» خبر داد و افزود: این طرح بسیار پیچیده شامل تأمین زمین، نقشه، منابع مالی و احداث است. تلاش شده در صورت عدم نیاز به نگهداری معتادان متجاهر، از این مراکز برای سایر گروهها مانند زنان سرپرست خانوار و اشتغالزایی نیز استفاده شود. وی ابراز امیدواری کرد : اجرای این طرح که ممکن است چند سال طول بکشد، ابتدا در استانهای کرمان، بوشهر، مرکزی و البرز عملیاتی شود.
وی همچنین با اشاره به آمایش کشوری انجامشده گفت: نظر بر این است که در بلندمدت مسئولیت مدیریت مراکز به شهرداریها واگذار شود، نه به معنای تحمیل بار مالی جدید، بلکه مدیریت واحد زیر نظر شورای هماهنگی استانها و با حمایت اعتبارات ملی و خیرین.
ذوالفقاری در پایان بر ضرورت عزم ملی تأکید کرد و هشدار داد: اعتیاد یکی از چهار تهدید بزرگ جهان است. در میان ۸ میلیارد جمعیت کره زمین، مواد مخدر «امالمسائل» است؛ زیرا وقتی یک نفر در خانواده گرفتار میشود، همه درگیر این مصیبت میشوند. اعتیاد به مواد مخدر در تراز به خطر افتادن محیط زیست جهان قرار دارد. وی با اشاره به ظرفیت ۲۵۱۹ سازمان مردمنهاد فعال در این عرصه، از تحت پوشش قرار گرفتن حدود ۱۸ میلیون و ۶۹۰ هزار نفر در محیطهای کارگری و خانواده در حوزه پیشگیری طی سال گذشته خبر داد.