مدرس‌خیابانی در نشست خبری مطرح کرد؛

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های کلان برای توسعه ناوگان و حضور در کریدورهای بین‌المللی دارد

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌های گسترده این شرکت برای توسعه ناوگان، افزایش سهم ایران در تجارت دریایی جهانی و نقش‌آفرینی در کریدورهای بین‌المللی خبر داد و گفت: با وجود تحریم‌ها، هیچ باری روی زمین نمانده و ایران به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی کریدور شمال-جنوب در حال تقویت جایگاه خود است.

شناسه خبر: ۸۷۰۴
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های کلان برای توسعه ناوگان و حضور در کریدورهای بین‌المللی دارد
به گزارش جهش اقتصاد،

محمدرضا مدرس‌خیابانی، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری امروز با حضور فعالان بازار سرمایه و رسانه‌ها در سازمان بورس، اعلام کرد: کشتیرانی به‌عنوان ستون فقرات توسعه اقتصادی، در خط مقدم مقابله با تحریم‌ها ایستاده و برنامه‌ای جامع برای ارتقای جایگاه ایران در تجارت دریایی جهان تدوین شده است.

وی با اشاره به پنجاه‌وهفت ساله شدن این شرکت، افزود: در سال ۱۳۹۹ با اعزام نفتکش‌ها به ونزوئلا، بخشی از حلقه تحریم‌ها شکسته شد. امروز نیز با وجود تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس، بارهای تجاری از سراسر جهان به ایران و بالعکس جابه‌جا می‌شود.

آمار و برنامه‌های توسعه

مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه ۸۸ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود، ظرفیت ایران با ۶ هزار کیلومتر نوار ساحلی را بی‌نظیر خواند. او اعلام کرد: ناوگان ایران با ۱۴۳ شناور، توان حمل ۵ میلیون تن بار و ۲۰۹ هزار دستگاه کانتینر را دارد. در سال ۱۴۰۳ نیز جابه‌جایی ۸۶۰ هزار TEU بار کانتینری با رشد ۴.۳ درصدی محقق شد. 

مدرس‌خیابانی به برنامه‌ریزی برای کاهش میانگین عمر ناوگان از ۲۰ به زیر ۱۰ سال در دهه آینده اشاره کرد و گفت: با وجود اخذ مجوز یک میلیارد دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی، بانک‌های عامل هنوز منابع را تأمین نکرده‌اند.

تحریم‌ها و اقدامات مالی

وی با اشاره به کاهش بدهی شرکت از ۱.۳۶۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ به ۵۴۲ میلیون دلار در حال حاضر، تأکید کرد: هیچ بدهی معوقی وجود ندارد و درآمد تلفیقی شرکت از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مسئولیت‌های اجتماعی و نیروی انسانی

مدیرعامل کشتیرانی با اشاره به اشتغال ۷ هزار نفر در این مجموعه، از آموزش نیروها در مؤسسه آموزشی وابسته و اجرای پروژه‌های اجتماعی مانند ساخت مدرسه در بنادر امام خمینی و چابهار خبر داد.  

کریدور شمال-جنوب و چابهار 

وی چابهار را به‌عنوان «هاپ اصلی» کشتیرانی ایران در کریدور راهبردی شمال-جنوب معرفی کرد و افزود: این کریدور می‌تواند جایگاه ایران را در تجارت منطقه‌ای و جهانی ارتقا دهد.

مدرس‌خیابانی در پایان خاطرنشان کرد: با همراهی سهام‌داران و نهادهای حاکمیتی، تلاش می‌کنیم نقش لجستیکی ایران در تجارت جهانی را پررنگ‌تر کنیم.

 

 

آخرین اخبار
ارسال دیدگاه