اولین دوره آموزشی تجارت ایران و چین به همت معاونت توسعه کسب و کار بینالملل شستا و با حضور متخصصان بازرگانی برگزار شد.
به گزارش شستا رسانه، دوره آموزشی تخصصی با موضوع تجارت با چین با حضور مسعود کمالی اردکانی، رایزن بازرگانی اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین و مدیر توسعه صادرات و امور بینالملل هلدینگ تاپیکو و عبدالحمید عادلی، رایزن اقتصادی ایران در چین توسط معاونت توسعه کسبوکار بینالملل شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا) برگزار شد.
در این دوره که معاونین و مدیران بازرگانی هلدینگها و شرکتهای تابعه شستا حضور داشتند مباحثی درباره سیاستهای تجاری چین، تاسیس دفاتر تجاری در چین، اعتبارسنجی شرکتهای چینی، زیرساختهای حقوقی و بازرگانی، ساختار اتاقها و اتحادیههای چین، فرهنگ بازاریابی در چین طرح شده و موضوعات این حوزه به صورت مبسوط آموزش داده شد.
در این جلسه، سیاستهای تجاری چین، روشهای تأسیس دفاتر تجاری در این کشور، و زیرساختهای حقوقی-بازرگانی آن مورد بررسی قرار گرفت. بیش از ۸۰ نفر از نمایندگان شرکتهای هلدینگ و تابعه در این دوره حضور داشتند و با مباحث کلیدی و چالشهای تجارت با چین آشنا شدند.
کمالی اردکانی در این نشست به راهبردهای توسعه صنعتی چین پرداخت و تأکید کرد که مسیر رشد این کشور از سال ۱۹۷۸ بر پایه فناوری، تکنولوژی و جذب سرمایهگذاری خارجی شکل گرفته است.
وی همچنین به موضوع اعتبارسنجی شرکتهای چینی اشاره کرد و راهکارهایی را برای تشخیص شرکتهای واقعی از شرکتهای غیرواقعی ارائه داد.
در ادامه، عادلی به تشریح سیاستهای تجاری چین و ساختار اتاقها و اتحادیههای تجاری این کشور پرداخت و تجربیات خود از همکاریهای اقتصادی ایران با چین و سایر کشورها را مطرح کرد.
در بخش پایانی این جلسه، موضوع فرهنگ بازاریابی تجاری در چین بررسی شد و نکات مهمی در زمینه شیوههای تعامل با بازار این کشور ارائه شد. همچنین، شرکتکنندگان پرسشهای خود را در خصوص تجارت با چین مطرح کردند و اساتید جلسه به آنها پاسخ دادند.
این دوره آموزشی با هدف ارتقای دانش تجاری و آشنایی با فرصتها و چالشهای حضور در بازار چین برگزار شد و مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفت.