مدیر زیرساخت ایمیدرو تشریح کرد:

بهره برداری از ۲۳۰۰ مگاوات برق معدنی و صنایع معدنی با راهبری ایمیدرو/ افتتاح واحد دوم آب شیرین کن خط یک انتقال آب

مدیر زیرساخت ایمیدرو گزارشی از جدیدترین اقدامات توسعه زیرساخت های معدن و صنایع معدنی با راهبری این سازمان را ارایه کرد. به گفته منیژه غلامرضایی، تاکنون ۲۳۰۰ مگاوات برق شرکت های معدنی و صنایع معدنی وارد مدار شده است.

شناسه خبر: ۴۱۳۹
بهره برداری از 2300 مگاوات برق معدنی و صنایع معدنی با راهبری ایمیدرو/ افتتاح واحد دوم آب شیرین کن خط یک انتقال آب
به گزارش جهش اقتصاد،

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، منیژه غلامرضایی گفت: بخش زیرساخت ایمیدرو دارای یکسری وظایف در زمینه برنامه ریزی و تامین بلندمدت زیرساخت های مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه آب، برق، گاز و حمل و نقل است.

وی افزود: در حوزه برق با توجه به قانون مانع زدایی از صنعت برق و تکلیف صنایع؛ احداث نیروگاه های مورد نیاز از سال 1401 آغاز شد.

مدیر زیرساخت ایمیدرو با بیان اینکه در حال حاضر با راهبری این سازمان، 6600 مگاوات برق توسط شرکت های معدنی و صنایع معدنی در دست احداث وجود دارد که تا ماه گذشته 2300 مگاوات آن به بهره برداری رسیده است، عنوان کرد: این میزان تا پایان امسال به 2500 مگاوات خواهد رسید و این برنامه ریزی در بلندمدت نیز به احداث 10 هزار مگاوات برق منجر خواهد شد.

پروژه ملی انتقال آب

غلامرضایی با اشاره به اقدامات انجام شده در خطوط انتقال آب به صنایع و معادن استان ها، گفت: در بخش آب؛ پروژه ملی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان ها اجرا شده است.

وی ادامه داد: خط اول انتقال آب سال 99 به بهره برداری رسید که واحد دوم آب شیرین‌کن آن در (بندرعباس) طی سال جاری افتتاح شد و دارای ظرفیت 140 میلیون متر مکعب آب شیرین است.

مدیر زیر ساخت ایمیدرو اعلام کرد: در خط دوم که مربوط به انتقال آب به فلات مرکزی است؛ اقدامات مقدماتی و پیش هنگام برای یزد و کرمان آغاز شده است.

وی همچنین از پیشرفت 84درصدی فاز نخست خط انتقال آب اصفهان (از سیرجان به اصفهان) خبر داد و گفت: در فاز دوم قرار است آبگیری از دریای عمان در محدوده "سیریک" انجام تا خط تکمیل شود.

غلامرضایی با اشاره به اینکه عملیات آبگیری خط انتقال آب شرق کشور؛ از چابهار شروع می شود ، اظهار داشت: فاز اول این خط تا زاهدان دارای پیشرفت 31 درصدی و تا مشهد دارای پیشرفت۱۷ درصدی است.

وی پیش بینی کرد که خط نوار شرقی، پایان سال 1405 به بهره برداری برسد.

تامین مالی؛ عامل اصلی تکمیل پروژه های زیرساخت

وی مهم ترین چالش این طرح ها را تامین مالی ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه شرکت های معدن و صنایع معدنی به شدت دارای محدویت انرژی هستند و دچار "خسارت های عدم النفع" و همچنین کاهش سود شده اند، مشکلاتی در تامین مالی و سرمایه گذاری، دارند.

مدیر ساخت ایمیدرو با اعلام اینکه پیشنهاداتی برای مدل تامین مالی در بخش انرژی ارایه می شود که می تواند از محل اعتبار مالیاتی، کمک های صندوق توسعه ملی و در پروژه انتقال آب کمک دستگاه هایی همچون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی( خط شرق) باشد تا پروژه ها زودتر تکمیل شود.

 

ارسال دیدگاه