مدیرعامل راه آهن خبر داد:

ترانزیت ریلی ۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به انجام پنج میلیون تن ترانزیت ریلی در سال گذشته، گفت: امسال افزایش ترانزیت تریلی به هشت میلیون تن را در برنامه داریم.

شناسه خبر: ۷۵۴۴
ترانزیت ریلی ۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۳
به گزارش جهش اقتصاد،

جبارعلی ذاکری روز یکشنبه در آیین سرمایه‌گذاری برای تولید و توسعه صنعت حمل و نقل ریلی باری و مسافری بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و بخش خصوصی افزود: توسعه ترانزیت، ارزآوری برای صنعت ریلی به دنبال خواهد داشت و با تکمیل کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب، در افق بلند مدت به ۴۰ میلیون تن ترانزیت ریلی خواهیم رسید.

وی، تحقق این هدف را سخت برشمرد زیرا که نیازمند زیرساخت‌های لازم است و ادامه داد: در این راستا چالش‌ها به ویژه در حوزه‌های ورودی و خروجی کشور باید برطرف شود.

ذاکری اضافه کرد: با همین شبکه ریلی موجود، دستیابی به ترانزیت ریلی تا ۱۵ میلیون تن در سال قابل تحقق است.

وی بیان داشت: برای موفقیت در این بخش باید دیپلماسی ریلی جدی‌تر دنبال شود و از جمله موضوع اتصال ریلی به کشورهای همسایه پیگیری شود.

لزوم فعال سازی صندوق حمل و نقل

در ادامه محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: حلقه مفقوده صنعت کشور، بخش خصوصی است و مجلس شورای اسلامی در کنار وزارت راه و شهرسازی، حامی بخش خصوصی خواهد بود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به "سرمایه‌گذاری برای تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب، توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی را یادآور شد و گفت: سالیانه به طور متوسط ۲۰ هزار فوتی جاده‌ای را در کشور شاهد هستیم که یکی از دلایل اصلی آن، حمل بار از طریق جاده و تخریب جاده‌ها است.

رضایی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مجلس بر جابجایی بار از جاده به ریل تاکید داشت و بخش خصوصی نقش ویژه‌ای در این راستا دارد.

وی تصریح کرد: تداوم کار بخش خصوصی، با اطمینان بخشی و ایجاد فضای اعتماد محقق می‌شود و امروز به روشنی می‌بینیم این مهم در دستور کار راه آهن قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در عین حال تاکید کرد: دولت باید دست از تصدی‌گری برداشته و به سیاست گذاری و نظارت عالی بپردازد.

وی گفت: باید صندوق‌ حمل و نقل فعال شود تا به ارائه تسهیلات، ضمانت‌ها و غیره بپردازد و ما در مجلس پیگیر آن هستیم.

رضایی اضافه کرد: توسعه شبکه ریلی با اولویت جابه‌جایی بار در برنامه هفتم پیشرفت دنبال می‌شود، اما کامل نبودن شبکه ریلی در کشور مانعی در این مسیر است؛ باید فضا را به گونه‌ای هدایت کنیم که صاحبان بار از حمل و نقل ریلی استقبال کنند.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای سوخت در کشور، اظهار داشت: اگر یارانه سوخت به شرکت‌های ریلی اختصاص یابد، علاوه بر مدیریت هزینه‌ها، آلایندگی کمتر هوا را به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در خاتمه بار دیگر تاکید کرد: راه نجات کشور، واگذاری امور به بخش خصوصی است و باید این بخش را تقویت کنیم./ ایرنا

 

ارسال دیدگاه