در میزگردی با حضور کارشناسان بررسی کرد؛

جذابیت‌های ورود سهام استارتاپ‌ها به بورس

در میزگردی که با موضوع چالش‌های ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه برگزار شد، کارشناسان و فعالان حوزه مالی و سرمایه‌گذاری به بررسی فرصت‌ها و موانع این مسیر پرداختند. در این میزگرد گلناز شانه‌بند، رضا خانکی و رویین صمدزاده، دیدگاه‌های خود را درباره مسائل کلیدی هم‌چون شفافیت، رگولاتوری و البته تجربه شرکت‌هایی مانند تپسی و دیجی‌کالا در این حوزه مطرح کردند.

شناسه خبر: ۵۴۶۸
جذابیت‌های ورود سهام استارتاپ‌ها به بورس
به گزارش جهش اقتصاد،

شرکت‌کنندگان در این میزگرد معتقد بودند؛ ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه یک مسیر پیچیده اما ضروری برای توسعه زیست‌بوم فناوری کشور است. زیرا از یک سو، بازار نوآفرین می‌تواند بستری مناسب برای تسهیل این ورود باشد و از سوی دیگر، چالش‌هایی همچون ارزش‌گذاری، مقررات سخت‌گیرانه و واکنش‌های عمومی به شفاف‌سازی‌های شرکت‌ها همچنان از موانع اساسی به شمار می‌آیند.به باور این کارشناسان، در نهایت، تجربه شرکت‌هایی مانند تپسی می‌تواند راهگشای ورود دیگر استارتاپ‌ها به این بازار باشد، مشروط بر آن‌که سیاست‌گذاران و فعالان این حوزه مسیرهای شفاف‌تر و بهینه‌تری برای این فرایند در نظر بگیرند.

فرصت‌ها و چالش‌های بازار نوآفرین

گلناز شانه‌بند، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری دانش فیروزه، بازار نوآفرین را بستری مناسب برای تسهیل ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه عنوان کرد. او یکی از چالش‌های کلیدی در این مسیر را ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها دانست که به دلیل انتظارات متفاوت صاحبان کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران، همواره محل اختلاف بوده است.

او تأکید کرد: کمبود شفافیت در فضای سرمایه‌گذاری، یکی از موانع اصلی توسعه این بازار است. به گفته شانه‌بند، طی کردن مراحل ورود و پذیرش استارتاپ‌ها در بازار سرمایه می‌تواند نقشی کلیدی در افزایش شفافیت ایفا کند، که در نهایت مسأله قیمت‌گذاری را حل کرده و انگیزه سرمایه‌گذاران را برای ورود به این حوزه افزایش خواهد داد.

چالش‌های رگولاتوری و استارتاپ‌ها

رضا خانکی، مدیرعامل ازکی سرمایه، هم ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه را گام نهایی در مسیر رشد و توسعه کارآفرینی در کشور عنوان کرد. او بر این باور بود که ورود به این بازار می‌تواند فرصت‌هایی همچون تأمین مالی، شفافیت و مارکتینگ را برای استارتاپ‌ها فراهم کند.

خانکی در این میزگرد با اشاره به ساختارهای رگولاتوری گفت: ملاحظات فعلی در این حوزه باعث شده است که استارتاپ‌ها نتوانند به‌درستی در چارچوب بازار مالی کشور شکل بگیرند.

تجربه تپسی و درس‌هایی برای دیجی‌کالا

رویین صمدزاده، مشاور تأمین مالی، هم در این میزگرد به نقش شبکه‌های اجتماعی در چالش‌های ورود دیجی‌کالا به بازار سرمایه اشاره کرد. او با مرور تجربه موفق پذیرش تپسی، تاکید کرد: بسیاری از موانع قانونی و فرآیندی عرضه اولیه استارتاپ‌ها برطرف شده است.

صمدزاده معتقد است که تصورات نسبت به ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه تغییر کرده و اکنون ادبیات حاکم بر این شرکت‌ها در بازار پذیرفته شده است. با این حال، همچنان باید به ماهیت ریسک در این حوزه توجه داشت. او تاکید کرد: یکی از چالش‌های عرضه اولیه دیجی‌کالا، واکنش‌های شبکه‌های اجتماعی به شفاف‌سازی‌های اولیه این شرکت است، که می‌تواند بر فرآیند عرضه آن تأثیرگذار باشد./ سنا

 

 

ارسال دیدگاه