معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد تعامل با اقتصاد چین بهعنوان یکی از بزرگترین بازارهای مصرف در جهان، فرصتهای گستردهای را برای شرکتهای ایرانی فراهم میکند تا محصولات و خدمات خود را در این بازار عرضه و مهمتر اینکه در زنجیره تامین جهانی که چین یکی از رهبران آن است، ادغام شوند.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران ، محمد دهقان دهنوی، در مراسم افتتاحیه پاویون ملی ایران در هفتمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین، اظهار کرد: این رویداد فرصتی برای معرفی محصولات و خدمات ما به جهانیان ایجاد کرده و این تلاشها نشاندهنده عزم راسخ در راستای توسعه اقتصادی و گسترش همکاریهای بینالملل بهخصوص با چین است. به بیان دیگر، پاویون ملی ایران تبلور این راهبرد کلان است که در آن مزیتهای اقتصادی و تجاری ایران از محصولات سنتی تا تولیدات پیشرفته به نمایش گذاشته شود و امید است که این راهبرد در چارچوب سیاست توسعه با کیفیت بالای چین دستاوردهای قابل توجهی برای مردم دو کشور به ارمغان بیاورد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به روابط دوستانه ایران و چین، افزود: مهمترین دلیل برای توسعه همکاریهای فی مابین رشد مبادلات تجاری، صنعتی و فناوری و سرمایهگذاریهای مشترک در پرتو اراده رهبران دو کشور است.
معاون وزیر صمت با تاکید بر نگاه مثبت دو کشور در زمینه تقویت روابط تجاری، گفت: همکاری با چین در زمینههای مختلف میتواند منجر به پیشرفتهای چشمگیر هر دو کشور شود. این روابط برای ما فرصتی است تا از ظرفیتهای یکدیگر بهرهبرداری و در کنار هم، به سوی اهداف مشترک حرکت کنیم.
دهنوی ادامه داد: تعامل با اقتصاد چین بهعنوان یکی از بزرگترین بازارهای مصرف در جهان، فرصتهای گستردهای را برای شرکتهای ایرانی فراهم میکند تا محصولات و خدمات خود را در این بازار عرضه و مهمتر اینکه در زنجیره تامین جهان که چین یکی از رهبران آن است، ادغام شوند. علاوه بر این، چین در سالهای اخیر به یکی از بازیگران کلیدی در سرمایهگذاری جهانی تبدیل شده است که این نقش میتواند به توسعه زیرساختها و پروژههای بزرگ در کشور ما کمک کرده و موجبات توسعه صادرات و انتقال فناوری را فراهم آورد.
به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران؛ ضروری است ایران در کنار چین نقش فعالتری در ابتکارات و سازوکارهای مرتبط ایفا کند که یکی از موثرترین این راهها عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس است.
دهنوی با بیان اینکه ایران با موقعیت جغرافیایی استراتژیک، میتواند یک پل ارتباطی بین شرق و غرب ایجاد کند، گفت: ایران با دارا بودن منابع غنی زیرزمینی و ظرفیتهای مواد اولیه، وجود نیروی کار متخصص و پیوندهای فرهنگی و اقتصادی با همسایگان خود، میتواند نقش مهم و مشارکت فعال در ابتکار کمربند و راه چین داشته باشد؛ این ظرفیت، منجر به سرمایهگذاریهای قابل توجه زیرساختی شده و تجارت را بهخصوص از طریق ریلی توسعه میدهد.
معاون وزیر صمت در ادامه گفت: سیاست کلان چین حرکت پرسرعت به سمت توسعه با کیفیت است از سوی دیگر سیاستگذاری کلان اقتصاد در ایران، رهایی از اقتصاد تک محصولی و توسعه صادرات غیرنفتی است. راهبردی که اکنون در تجارت خارجی ایران دنبال میشود، تنوع مقاصد و افزایش تعداد کالاها و خدمات صادراتی خصوصا با تمرکز بر محصولات دانشبنیان و با ارزش افزوده بالا است.
دهنوی در پایان ضمن قدردانی از میزبانی وزرات بازرگانی چین، ابراز امیدواری کرد راهبرد همکاری با چین ادامهدار باشد.
گفتنی است، نمایشگاه بینالمللی واردات چین از ۱۵ تا ۲۰ آبان در شهر شانگهای چین برگزار شد و طبق روال سالهای گذشته شرکتهای ایرانی در پاویون اختصاصی در این نمایشگاه محصولات خود را عرضه کردند.